Welcome!

Silverlight Authors: Steven Mandel, Gerardo A Dada, Srinivasan Sundara Rajan, Yeshim Deniz, Greg O'Connor

Blog Feed Post

Quels fournisseurs pour les postes de travail de demain ? Des guerres sans merci en perspective ! Quatrième partie

 Rappel :

Première partie : situation actuelle, en 2012, du marché informatique pour les postes de travail.

Deuxième partie : les guerres sur les marchés des processeurs et des familles d’outils d’accès.

Troisième partie : les guerres sur les marchés des OS et des navigateurs.

J’utilise un modèle d’analyse à 5 niveaux.

Tout  - Guerre poste travailDans cette quatrième partie, je vous propose de prendre le point de vue du développeur d’applications professionnelles, qu’il travaille pour une entreprise ou soit employé par un éditeur d’applications. La situation est encore plus difficile pour les développeurs d’applications grand public, avec la complexité accrue de marchés très volatils, tels que celui des jeux.

 N’oublions quand même jamais que la seule valeur d’un poste de travail vient des applications auxquelles il nous donne accès.

  

Le dilemme des développeurs, en 2012 

Qu’elle était simple, ma vie de développeur d’applications d’entreprise dans les années 2000 - 2005 !

PC Windows - 95% en 200095 % des utilisateurs professionnels de l’informatique étaient équipés d’un PC  Windows ; la seule question à se poser était : pour quelle version de Windows faut-il écrire mon application ?

Comme l’ont montré les trois premières parties de cette analyse, le panorama des postes de travail a été totalement bouleversé, et cela ne fait que commencer.

Aujourd’hui, et demain encore plus, face à la variété croissante des objets d’accès aux applications professionnelles, se pose la question qui va décider de l’avenir des applications informatiques pour les entreprises :

Quelle plateforme de développement choisir ?

Au risque de caricaturer un peu les choix, en 2012, un développeur a trois options principales :

  • Je développe pour un OS historique, Windows, que je connais bien.
  • Je développe pour une ou plusieurs des plateformes mobiles, en clair iOS et/ou Android.
  • Je développe en HTML5.

Developper interest in platformsUe enquête récente, menée par Appcelerator, confirme, si cela était nécessaire, qu’iOS, Android et HTML5 sont les trois options plébiscitées par plus de 70 % des développeurs.

N’oublions pas que ce sont les développeurs qui ont entre leurs mains l’avenir de toutes les plateformes postes de travail.  Pas étonnant qu’ils fassent l’objet de toutes les attentions des fournisseurs dont j’ai parlé dans cette série : Microsoft, Apple, Google, Mozilla...

Mobile first - Schmidt GoogleMon dernier billet de 2011 était consacré à un thème proche, « Mobile First »

C’était un message clair, et il est de plus en plus d’actualité : si 80 % des postes de travail sont mobiles, il est logique de développer des applications en priorité pour les... objets mobiles !

  

Développer pour un OS spécifique

C’est encore aujourd’hui le réflexe normal de la majorité des développeurs, mais... aujourd’hui, il faut faire des choix !

Key options for developpers - OSProcédons par élimination :

- ChromeOS ou FirefoxOS : ce ne sont pas des plateformes de développement, ces OS sont seulement là pour permettre à un navigateur de fonctionner. On élimine !

- MacOS : ne sera jamais une plateforme dominante et le nombre d’applications natives disponibles va rester faible. On élimine !

- OS non présents sur ce graphique : Symbian, BlackBerry... On élimine aussi ! il faudrait être masochiste pour faire le choix d’une plateforme déjà marginalisée et qui de plus est en perte de vitesse. 

Il n’en reste donc plus que trois, et c’est déjà beaucoup : iOS, Android et Windows 8.

 

Développer pour Windows 8 

C’est une option très tentante pour une majorité des développeurs ; c’est ce qu’ils faisaient depuis des années, c’est là où se trouvent leurs compétences, leur zone de confort.

Au « temps béni » de l’unicité, il suffisait de choisir la plateforme Windows - Intel pour être certain de toucher plus de 95 % des utilisateurs en entreprise.

Microsoft, on l’a vu précédemment, va mettre une pression très forte sur les développeurs pour qu’ils choisissent... Windows 8.

Oui, mais on retrouve le principal problème, posé dans la troisième partie de cette analyse : Windows 8, ce n’est pas, un, mais en réalité trois OS différents.

Windows 8 different platforms & toolsComme le montre clairement ce graphique, publié par MIcrosoft, les outils de développements ne sont pas les mêmes pour Windows 8 Intel et Windows 8 RT ARM.

Pour ceux qui n’en seraient pas convaincus, toute une série d’articles vient d’être publiée, en anglais ou en français, pour confirmer que la version Office 2013 sur Windows RT sera une version différente, simplifiée, de celle annoncée sur Windows 8 Intel.

 Qui pourra prétendre qu’il est possible de développer une fois, pour toutes les versions de Windows 8, si même Microsoft n’en est pas capable.

Si je suis développeur, Windows 8 me pose donc beaucoup de questions :

- Je privilégie Windows 8 Intel, mais je me coupe du marché le plus porteur, des tablettes et des smartphones.

- Je privilégie Windows 8 RT, mais je fais un pari sur une plateforme qui n’existe pas et qui va devoir affronter un marché totalement dominé par iOS et Android.

- Je privilégie Windows Phone 8, autre plateforme qui a tout à prouver, après le « non-succès » de Windows Phone 7.

Que feriez-vous, si vous étiez développeur ?

 

Développer pour des OS mobiles : iOS et Android

Mobile First ? Pour répondre à cette stratégie, les développeurs ont fait, dans leur grande majorité, le choix des OS mobiles iOS et Android ; c’était, entre 2007 et 2011, la bonne option pour ceux qui souhaitaient créer des applications performantes et ergonomiques.

IOS vs Android développers 2012En 2012, comme le montrent ces deux graphiques, iOS a pris l’avantage sur Android ; la raison ? Elle est très pragmatique : il est plus facile de gagner de l’argent avec iOS qu’avec Android !

Les ratios sont intéressants : 73 % de nouveaux projets sur iOS, 76 % de revenus supplémentaires sur iOS ; qui pourra dire maintenant que les développeurs ne sont pas des personnes pragmatiques !

D’ici à 2015, il est clair pour moi qu’Android et iOS vont rester les choix dominants pour les développeurs qui souhaitent continuer à travailler au niveau des OS.

Pour faciliter le travail des développeurs, il existe de nombreux outils de qualité qui permettent l’écriture d’applications portables sur ces deux plateformes. 

 

Développer pour HTML5

Key options for developpers - HTML5Dans la première partie de cette analyse, j’ai dit tout le bien que je pensais d’HTML5 ; je suis aussi conscient de ses limites actuelles, dues en grande partie au fait que le standard n’est pas encore totalement finalisé.

Browser compatibility HTML5La compatibilité des navigateurs sur PC portables est déjà très raisonnable.


HTML5 compatibility on mobilesElle est encore loin d’être parfaite sur les navigateurs pour smartphones et tablettes !

 Pour un développeur qui recherche une solution pérenne et universelle, HTML5 a tous les attributs d’une solution « idéale » :

- Fonctionne, et fonctionnera de mieux en mieux avec toutes les nouvelles versions des navigateurs modernes.

- Permet de s’affranchir au maximum des ajouts historiques (plug-ins) tels que Flash ou Silverlight.

- Met définitivement de côté la question des « OS » : quels que soient le ou les vainqueurs de demain, mon application HTML5 sera utilisable. 

HTML5 developers plan to useEst-ce que ce message est bien compris par les développeurs ? La réponse est clairement « oui » comme le montrent les résultats de cette enquête.

En 2012, 100 % des développeurs utilisent ou vont utiliser rapidement HTML5. Difficile de faire mieux, surtout si l’on compare ce chiffre aux résultats d’une autre enquête, six mois plus tôt : 51 % des développeurs n’avaient pas encore pris cette décision. 

HTML5 ne permet pas de développer des applications ergonomiques et capables de bien gérer les données multimédia ! J’ai souvent entendu ces réflexions. Pour rassurer les sceptiques, je vous propose deux exemples emblématiques, qui démontrent le contraire :

HTML5 exemples Aviary & SlideRocket- Aviary : cette famille d’outils multimédia permet de disposer, sur le Web, de l’essentiel des fonctionnalités nécessaires pour faire des montages vidéos ou audio ou des traitements complexes de photographies. C’est d’ailleurs l’outil proposé par le logiciel de mon blog Typepad pour traiter les images.

- Sliderocket, où comment battre à plat de couture PowerPoint avec une application qui permet de faire des présentations multimédia très haut de gamme en HTML5 sur le Cloud. VMWare a racheté Sliderocket l’année dernière, ce qui rassurera les entreprises qui auraient envie de l’essayer.

HTML5 usages on mobilesS’il fallait un dernier argument pour convaincre les développeurs, cette étude d’ABI Research prévoit plus de 2 milliards de clients HTML5 sur objets mobiles en 2016. 

Business Insider, une des meilleures sources d’information que je connais a la même vision : oui, HTML5 va gagner, mais cela prendra plus de temps que prévu. Je vous conseille vivement cette analyse, en anglais ; elle couvre très bien les avantages et les limites actuelles de HTML5. 

 

Résumé : quel choix pour les développeurs

Choix du développeur ?Alors, Windows 8, iOS, Android ou HTML5, quelle serait votre décision si vous étiez un développeur logiciel ? 

Vous l’avez bien compris, je suis persuadé que c’est HTML5 qui va devenir, pour les 10 ans qui viennent, la plateforme dominante pour le développement d’applications, en priorité mobiles, comme l’a été, pendant les années 2000, le système d’exploitation Windows pour les PC classiques.

Un passage de témoin lourd de conséquences pour toute la profession informatique ; j’espère que vous serez nombreux à ne pas rater ce virage.

Passage témoin - Windows - HTML5En période « Jeux olympiques », c’est une image qui s’imposait...

Dans la dernière partie de cette série, je vous proposerai de prendre le point de vue des fournisseurs :  je passerai en revue les stratégies, très différentes, de trois grands acteurs du marché qui sont très présents aujourd’hui sur les postes de travail, et « souhaiteraient le rester », Apple, Google et Microsoft.

 

Read the original blog entry...

More Stories By Louis Nauges

Louis Naugès is Founder & President of Revevol, the first European Consulting organization 100% dedicated to SaaS and Cloud Computing. He has 30 years of IT experience. Very few people in Europe have his knowledge and expertise in Cloud & SaaS technologies and applications. He works directly with CIOs of very large organizations. Revevol is the first EMEA distributor of Google Apps and the largest worldwide organization deploying Google Apps is one of Revevol's clients.

@ThingsExpo Stories
Artificial Intelligence has the potential to massively disrupt IoT. In his session at 18th Cloud Expo, AJ Abdallat, CEO of Beyond AI, will discuss what the five main drivers are in Artificial Intelligence that could shape the future of the Internet of Things. AJ Abdallat is CEO of Beyond AI. He has over 20 years of management experience in the fields of artificial intelligence, sensors, instruments, devices and software for telecommunications, life sciences, environmental monitoring, process...
Manufacturers are embracing the Industrial Internet the same way consumers are leveraging Fitbits – to improve overall health and wellness. Both can provide consistent measurement, visibility, and suggest performance improvements customized to help reach goals. Fitbit users can view real-time data and make adjustments to increase their activity. In his session at @ThingsExpo, Mark Bernardo Professional Services Leader, Americas, at GE Digital, will discuss how leveraging the Industrial Interne...
The IoTs will challenge the status quo of how IT and development organizations operate. Or will it? Certainly the fog layer of IoT requires special insights about data ontology, security and transactional integrity. But the developmental challenges are the same: People, Process and Platform. In his session at @ThingsExpo, Craig Sproule, CEO of Metavine, will demonstrate how to move beyond today's coding paradigm and share the must-have mindsets for removing complexity from the development proc...
Increasing IoT connectivity is forcing enterprises to find elegant solutions to organize and visualize all incoming data from these connected devices with re-configurable dashboard widgets to effectively allow rapid decision-making for everything from immediate actions in tactical situations to strategic analysis and reporting. In his session at 18th Cloud Expo, Shikhir Singh, Senior Developer Relations Manager at Sencha, will discuss how to create HTML5 dashboards that interact with IoT devic...
The IETF draft standard for M2M certificates is a security solution specifically designed for the demanding needs of IoT/M2M applications. In his session at @ThingsExpo, Brian Romansky, VP of Strategic Technology at TrustPoint Innovation, will explain how M2M certificates can efficiently enable confidentiality, integrity, and authenticity on highly constrained devices.
We're entering the post-smartphone era, where wearable gadgets from watches and fitness bands to glasses and health aids will power the next technological revolution. With mass adoption of wearable devices comes a new data ecosystem that must be protected. Wearables open new pathways that facilitate the tracking, sharing and storing of consumers’ personal health, location and daily activity data. Consumers have some idea of the data these devices capture, but most don’t realize how revealing and...
There is an ever-growing explosion of new devices that are connected to the Internet using “cloud” solutions. This rapid growth is creating a massive new demand for efficient access to data. And it’s not just about connecting to that data anymore. This new demand is bringing new issues and challenges and it is important for companies to scale for the coming growth. And with that scaling comes the need for greater security, gathering and data analysis, storage, connectivity and, of course, the...
SYS-CON Events announced today that Ericsson has been named “Gold Sponsor” of SYS-CON's @ThingsExpo, which will take place on June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York, New York. Ericsson is a world leader in the rapidly changing environment of communications technology – providing equipment, software and services to enable transformation through mobility. Some 40 percent of global mobile traffic runs through networks we have supplied. More than 1 billion subscribers around the world re...
We’ve worked with dozens of early adopters across numerous industries and will debunk common misperceptions, which starts with understanding that many of the connected products we’ll use over the next 5 years are already products, they’re just not yet connected. With an IoT product, time-in-market provides much more essential feedback than ever before. Innovation comes from what you do with the data that the connected product provides in order to enhance the customer experience and optimize busi...
The increasing popularity of the Internet of Things necessitates that our physical and cognitive relationship with wearable technology will change rapidly in the near future. This advent means logging has become a thing of the past. Before, it was on us to track our own data, but now that data is automatically available. What does this mean for mHealth and the "connected" body? In her session at @ThingsExpo, Lisa Calkins, CEO and co-founder of Amadeus Consulting, will discuss the impact of wea...
trust and privacy in their ecosystem. Assurance and protection of device identity, secure data encryption and authentication are the key security challenges organizations are trying to address when integrating IoT devices. This holds true for IoT applications in a wide range of industries, for example, healthcare, consumer devices, and manufacturing. In his session at @ThingsExpo, Lancen LaChance, vice president of product management, IoT solutions at GlobalSign, will teach IoT developers how t...
A critical component of any IoT project is the back-end systems that capture data from remote IoT devices and structure it in a way to answer useful questions. Traditional data warehouse and analytical systems are mature technologies that can be used to handle large data sets, but they are not well suited to many IoT-scale products and the need for real-time insights. At Fuze, we have developed a backend platform as part of our mobility-oriented cloud service that uses Big Data-based approache...
In his session at @ThingsExpo, Chris Klein, CEO and Co-founder of Rachio, will discuss next generation communities that are using IoT to create more sustainable, intelligent communities. One example is Sterling Ranch, a 10,000 home development that – with the help of Siemens – will integrate IoT technology into the community to provide residents with energy and water savings as well as intelligent security. Everything from stop lights to sprinkler systems to building infrastructures will run ef...
Digital payments using wearable devices such as smart watches, fitness trackers, and payment wristbands are an increasing area of focus for industry participants, and consumer acceptance from early trials and deployments has encouraged some of the biggest names in technology and banking to continue their push to drive growth in this nascent market. Wearable payment systems may utilize near field communication (NFC), radio frequency identification (RFID), or quick response (QR) codes and barcodes...
Whether your IoT service is connecting cars, homes, appliances, wearable, cameras or other devices, one question hangs in the balance – how do you actually make money from this service? The ability to turn your IoT service into profit requires the ability to create a monetization strategy that is flexible, scalable and working for you in real-time. It must be a transparent, smoothly implemented strategy that all stakeholders – from customers to the board – will be able to understand and comprehe...
You deployed your app with the Bluemix PaaS and it's gaining some serious traction, so it's time to make some tweaks. Did you design your application in a way that it can scale in the cloud? Were you even thinking about the cloud when you built the app? If not, chances are your app is going to break. Check out this webcast to learn various techniques for designing applications that will scale successfully in Bluemix, for the confidence you need to take your apps to the next level and beyond.
SYS-CON Events announced today that Peak 10, Inc., a national IT infrastructure and cloud services provider, will exhibit at SYS-CON's 18th International Cloud Expo®, which will take place on June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY. Peak 10 provides reliable, tailored data center and network services, cloud and managed services. Its solutions are designed to scale and adapt to customers’ changing business needs, enabling them to lower costs, improve performance and focus inter...
So, you bought into the current machine learning craze and went on to collect millions/billions of records from this promising new data source. Now, what do you do with them? Too often, the abundance of data quickly turns into an abundance of problems. How do you extract that "magic essence" from your data without falling into the common pitfalls? In her session at @ThingsExpo, Natalia Ponomareva, Software Engineer at Google, will provide tips on how to be successful in large scale machine lear...
You think you know what’s in your data. But do you? Most organizations are now aware of the business intelligence represented by their data. Data science stands to take this to a level you never thought of – literally. The techniques of data science, when used with the capabilities of Big Data technologies, can make connections you had not yet imagined, helping you discover new insights and ask new questions of your data. In his session at @ThingsExpo, Sarbjit Sarkaria, data science team lead ...
SYS-CON Events announced today that Fusion, a leading provider of cloud services, will exhibit at SYS-CON's 18th International Cloud Expo®, which will take place on June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY. Fusion, a leading provider of integrated cloud solutions to small, medium and large businesses, is the industry's single source for the cloud. Fusion's advanced, proprietary cloud service platform enables the integration of leading edge solutions in the cloud, including cloud...